Pamiątki po Steve’ie

Ach, jednak się stało… Napisałam go. Dzisiejszy post będzie o Apple, choć baaardzo ktoś mi ten pomysł odradzał. A jak pewnie wiesz, zakazane jabłko smakuje najlepiej hahaha! [miałam na myśli owoc :] Bo nie powinnam (po prostu) to raz. Bo to drażliwy obecnie temat w internecie to dwa. Bo mam zbyt małą wiedzę (technologiczną) to trzy. Bo, bo, bo… mogę mnożyć. Internet tym żyje, racja. Serwisy o tym piszą, wszyscy to czytają wyłącznie roztrząsając i spierając się o to czy rzeczywiście Samsung naruszył wiele patentów Apple czy też nie? Czy Apple nadal usiłuje zakazywać sprzedaży kolejnych produktów Samsunga w USA? Czy po przegranej z Apple’em Samsung rzeczywiście stracił 10 mld USD na wartości? Czy siedziba Apple po procesie faktycznie została zalana morzem 5-centówek? Czy IPhone 5S również będzie powodem kolejnego pozwu Samsunga przeciwko Apple?

A ja co na to wszystko… nie dbam o to. Nie mam zamiaru opowiadać się po jakiejkolwiek stronie. Z pewnością nie tutaj. Ja mogę pogadać o designie o! Więcej mnie nie interesuje. Na powyższe pytania odpowiedź znaleźć musisz sam(a), nie po przeczytaniu tego posta.

Apple znają wszyscy. Chyba, że są jakieś wyjątki to przepraszam. O Steve’ie Jobs’ie i Steve’ie Woznaku mogę powiedzieć, że wywodzą się z hipisowskiej i hakerskiej subkultury lat 70.

A ponieważ niezadowolały ich w żadnym stopniu prymitywne komputery tamtych czasów, to postanowili zbudować własny – Apple I (Apple II, którego dziś nazywasz pieszczotliwie „Makiem” narodził się rok po nim, co pozwoliło uwolnić się od zależności od komputerowego giganta IMB). Czemu ugryzione jabłko? Nie będę się tutaj rozwodzić… logo to jest graficznym symbolem rewolucji komputerowej i wywodzi się z kampanii reklamowej.

Wielką część sukcesu Apple przypisuje się niejakiemu Jonathan’owi Ive, który zaprojektował iMac’a „komputer, który zmienił wszystko na Apple”. Większość ludzi nie zagłębia się aż tak w historię designu, by wiedzieć, że jest inny mężczyzna, którego produkty są w samym sercu designersiej filozofii projektowania Ive’a i to jego wpływ przesiąkł do każdego pojedynczego produktu w Apple. Począwszy od sprzętu do projektowania interfejsu użytkownika po przenośne odtwarzacze muzyczne. Ten człowiek nazywa się Dieter Rams i jest 80-letnim już staruszkiem, który w latach 50. i 60. w swoich projektach dla Brauna zawarł wszystkie wskazówki dla byłych, obecnych i przyszłych produktów Apple.

Oto 10 zasad dobrego designu wg. Dieter’a Rams’a:

  • Jest innowacyjny – możliwości dla innowacji, nie są w żaden sposób, wyczerpane. Innowacyjny design zawsze rozwija się w parze z innowacyjną technologią, i nigdy nie może być celem samym w sobie.
  • Czyni produkt przydatnym – produkt kupujemy po to, by go używać. Dlatego musi on spełniać pewne kryteria, nie tylko funkcjonalne, ale również psychologiczne i estetyczne. Dobry projekt podkreśla przydatność produktu, przy jednoczesnym nieignorowaniu czy lekceważeniu niczego co może go umniejszać.
  • Jest estetyczny – estetyka produktu jest integralną jego przydatności, ponieważ produkty są używane na co dzień i mają wpływ na ludzi i ich dobra. Tylko dobrze wykonane przedmioty mogą być piękne.
  • Zrozumiałe marki produktów – ta zasada objaśnia strukturę produktu. Jeszcze lepiej, może to uczynić produkt jasno wyrazić swoją funkcję wykorzystując użytkownika intuicji.W najlepszym przypadku jest to oczywiste.
  • Jest dyskretny – Produkty spełniające cel są jak narzędzia. Nie są to przedmioty dekoracyjne, ani dzieła sztuki. Ich konstrukcja powinna być zarówno neutralna i powściągliwa,aby zostawić miejsce dla użytkownika autoekspresji.
  • Jest uczciwy – To nie czyni produkt bardziej innowacyjnym, mocnym lub wartościowym niż to jest naprawdę. Nie próbuje manipulować konsumentem obiecując mu nie wiadomo co nie mogąc ich dotrzymać.
  • Jest długotrwały – Unika bycia modnym i dlatego nigdy nie jest przestarzały.W przeciwieństwie modnym wyglądem, trwa wiele lat – nawet w dzisiejszym społeczeństwie jednorazowego użytku.
  • Jest dokładny w najdrobniejszych szczegółach – W żadnym stopniu nie może być arbitralny lub pozostawiony przypadkowi. Pielęgnacja i dokładność w procesie projektowania odnosi się do pokazania szacunku wobec konsumenta.
  • Jest przyjazny dla środowiska – Design stanowi ważny wkład w ochronę środowiska. To oszczędza zasoby naturalne i zmniejsza fizyczne i wizualne zanieczyszczenie w całym cyklu życia produktu.
  • Konstrukcja jest tak mała, jak to możliwe – Mniej, ale lepiej – ponieważ koncentruje się na istotnych aspektach, a produkty nie są obciążone nie-najważniejsze. Powrót do czystości,z powrotem do prostoty.

Pozdrowienia dla cioci Wikipedii:]

Dziś dam Ci więcej nacieszyć oko obrazkami niż suchym tekstem. Kawowa porcja iPhone’owych inspiracji raz!

Różnorodność projektowanych mebli zainspirowana stylem Apple czy samym logo firmy jest zaskakująca. Od podstawko-doniczki do ładowania iPhona, poprzez bliźniacze biurka dla par pracujących razem w biurze czy domu, aż po stolik Horus zaprojektowany przez francuskiego projektanta Stephane Thivend. Ten ostatni, stół- sanktuarium-stacja ładująca dla iPhone / iPod Touch o kształcie piramidy oddzielony jest na górze od pozostałej części przez dużym kawałkiem szkła, który świeci dzięki wbudowanym diodom, w 24 kolorach w trakcie słuchania muzyki. Muzyczny pokaz w salonie. Ciekawie się zapowiada…

A co powiesz o magnesach na lodówkę w kształcie ikon aplikacji?

Jak sądzisz, co w łóżku z taką pościelą może się przyśnić? :]

Kolejna filiżanka pełna natchnienia dla posiadaczy i nieposiadaczy (tablety są różne, podsunięte przeze mnie pomysły wykonalne dla wszystkich) iPad’ów dwa!

Coś dla największych fanów. Combo-Apple Zestaw! Jak widać, skrajnie oszczędne projekty Apple są uosobieniem minimalizmu. Prostota produktów tej marki wynika z odbierania ich użytkownikom możliwości wyboru. Podobno dla Jobs’a zawsze mniej oznaczało więcej.

Nazbierałam trochę „Maków” spójrz tylko…

ich drewniane obudowy są ciekawą i elegancką alternatywą, zaś dostępne w sieci kreatywne naklejki nadają im osobistego, często humorystycznego charakteru.

Wnętrza z produktami Apple trzy!

Kiedyś, a dokładnie w 1982 r. wygląd zewnętrzny jasnej obudowy komputerów Apple, zaprojektowanej przez Frogdesign Hartmuta Esslingera korzystnie odróżniał Maki od bardziej statecznych i konwencjonalnych PC-tów. W 1998 pod rządami Steve’a Jobs’a powstał obecnie znany nam iMac, którego wygląd zewnętrzny projektował zespół firmowych designerów pod kierunkiem Jonathana Ive. Czy wiesz jakiego koloru był pierwszy z nich? Cukierkowego! Gdyby tego było mało zapakowany był w plastikowej obudowie. Nikt tak nie pakował wcześniej komputerów, ale Steve się uparł. Szukając inspiracji chodził po domach handlowych i odnalazł ją w dziale kuchennym patrząc na robota. Pomyśl jak zdziwieni musieli być klienci, szczególnie Ci od twórczych profesji, kiedy płacili baaardzo dużo za to urządzenie.

Aranżacje wnętrz z udziałem produktów Apple pozostawiam Twojej ocenie.

Źródła: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s